Nog maar 2 weekjes.. - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Lynnia Kempen - WaarBenJij.nu Nog maar 2 weekjes.. - Reisverslag uit Naivasha, Kenia van Lynnia Kempen - WaarBenJij.nu

Nog maar 2 weekjes..

Door: Lynnia van Kempen

Blijf op de hoogte en volg Lynnia

13 Juni 2018 | Kenia, Naivasha

Hallo allemaal!

Maandag, 04-06-2018

Vandaag zijn Mirte en ik weer naar Babyhome gegaan. Eerst hebben we onze planning met sister besproken. Daarna hebben we het nog even gehad over de donaties. We hebben 25 ‘tracksuits’ gedoneerd. Dit is een uniform waar de kinderen 2 dagen per week in naar school komen om te sporten. Foto’s zal ik op facebook zetten, zodra meer donaties gedaan zijn!

Na het gesprek hebben we bij de kleinste baby’s gewerkt. We zijn al best vroeg naar huis gegaan, omdat Mirte zich toch nog niet goed voelde. De rest van de dag hebben we dus vooral uitgerust.

Dinsdag en woensdag , 05/06-06-2018

Deze 2 dagen zijn we een hele dag naar stage geweest. Het ging weer een stuk beter met Mirte. Het is leuk dat we op stage nu goed weten waar alles staat en wat er van ons verwacht wordt. Zo kunnen we een beetje onze eigen gang gaan en hoeven we niet meer steeds te vragen hoe en wat.

Donderdag, 07-06-2018

Vanochtend hebben we onze tassen gepakt, want we gaan naar Hellsgate! Hellsgate is een park in Naivasha, 6 uur rijden van Kisumu vandaan.

In de middag zijn we naar Kisumu gereisd. Daar hebben we eerst wat boodschapjes gehaald voor de reis van morgen en zijn daarna naar Millicent toe gegaan. Daar hebben we de rest van de avond lekker gerelaxt.

Vrijdag, 08-06-2018

Vandaag hebben we een reis van 6 uur in de bus gehad en daarna nog een half uur met een matatu ( volgepropt busje ). Het was een hele rit, maar toch kan ik van zulke ritjes erg genieten. Je rijdt van alles voorbij!
Toen we aan waren gekomen bij ons verblijf hebben we voor het eerst weer echt lekker gegeten. Wel moesten we na het eten nog een heuvel beklimmen voordat we lekker konden gaan slapen. Het huisje was erg knus en Mirte en Tamar hebben op de bank geslapen, omdat hun bedden nog minder fijn waren dan de bank..

Zaterdag, 09-06-2018

Vandaag was het dan zover! We stonden op met een super mooi uitzicht over Lake Naivasha en hebben daar lekker ontbeten. Iedereen had er echt super veel zin in, dus de sfeer was top!

Een vriend van Sarah ging deze dag met ons mee: Josafath. Even een gaaf verhaal: hij heeft in het leger gezeten. Hij heeft toen in Senegal oog in oog gestaan met een kindsoldaat die hem wilde schieten. Hij kon het kind niet schieten, dus legde zijn geweer weg en begon te praten tegen het kind. Uiteindelijk legde het kind het geweer ook weg en hebben ze samen gepraat. Een paar jaar later heeft hij het kind in Senegal bezocht. Zo bijzonder en goed van deze man!

Hij had een auto, dus we reden met de auto richting het park. Daar aangekomen bleek dat Sarah haar paspoort vergeten was, dus we moesten nog een keer heen en weer. Toen we weer terug waren hebben we allemaal een mountainbike uitgekozen en gingen op pad!
Het was maar een klein stukje fietsen voordat we bij de klimrots aankwamen. Daar hebben we allemaal geklommen met een tuigje en klimschoenen aan, supervet om te doen!

Daarna gingen we weer verder fietsen. Mirte en ik fietsten voorop en we gingen naar beneden. We waren dus echt een beetje aan het racen met alle losse steentjes en zand. We zeiden nog tegen elkaar: ‘als we nu vallen dan komt het echt niet goed’. Gelukkig was dit niet het geval :)

Na een stuk fietsen kwamen we aan bij een rustpunt. Daar hebben we wat gegeten en gedronken tussen de apen. Dat was erg grappig, ze zaten gewoon op en rond de tafel en je kon heel dichtbij komen.
Na het rusten zijn we gaan lopen richting de kloof. Het was echt super mooi om hier doorheen te lopen. Een stuk van ‘The Lion King’ is gebaseerd op deze kloof en Angelina Jolie heeft hier een film opgenomen. Vorig jaar zijn er 9 mensen overleden, omdat het zo hard ging regenen waardoor de kloof snel volliep. Er zijn hier best heftige dingen gebeurd dus! Sindsdien is de regel: als het regent zo snel mogelijk via een ‘nooduitgang’ de kloof verlaten. De ‘nooduitgangen’ zijn touwen waarmee je naar boven kan klimmen.

Na door de kloof te hebben gelopen/geklommen zijn we weer terug gegaan naar onze fietsen en zijn weer teruggefietst naar de ingang. Het was super mooi en ik heb er echt heel erg van genoten!
Op de terugweg hebben we nog even ergens wat gedronken als afsluiter van de dag. Daarna zijn we teruggegaan naar ons verblijf. Daar hebben we buiten in een hokje heerlijk gedoucht. Na het opfrissen zijn we weer naar beneden de heuvel gegaan om avond te eten. Het was weer echt super lekker. Lekker eten missen we wel hoor!

Zondag, 10-06-2018

Vandaag was het alweer tijd om terug te reizen. Ik heb echt een geweldig weekend gehad in Naivasha! We hebben eerst een half uur in de matatu gezeten. Daarna heeft Josefath ons naar Nakuru gebracht, wat ongeveer 2 uur rijden is. daar hebben we 2 uur gewacht op de bus en hebben toen nog 4 uur in die bus gereisd. Toen we aankwamen in Kisumu moesten we nog naar Mamboleo rijden, wat ongeveer drie kwartier rijden is.

Toen we thuiskwamen waren we allemaal uitgeput van de reis en de spierpijn, dus we hebben heerlijk geslapen!

Maandag, 11-06-2018

Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn toen naar de stad gegaan om donaties te kopen. Mirte en ik hebben ons geld bij elkaar gelegd, om zo zoveel mogelijk te kunnen halen voor Babyhome, waar we stage lopen. We zijn best een poos bezig geweest en het was een hele klus om te bedenken wat het Babyhome kan gebruiken en wat binnen het budget past.

Uiteindelijk zijn we met 2 volle karren vertrokken naar de supermarkt, waar we onze eigen boodschappen nog even hebben gedaan. Daarna hebben we alle spullen ingeladen in een truck, die ons naar Rangala heeft gereden. We zijn nog even gestopt bij de evenaar om wat foto’s te maken, dat was tijdens de eerdere busreizen over de evenaar niet mogelijk.

Eenmaal thuis aangekomen hebben we alle spullen opgeruimd en verder uitgerust van deze geweldige trip.

Dinsdag, 12-06-2018

Vandaag zijn Mirte en ik weer naar Babyhome gegaan om stage te lopen. We wilden eigenlijk vandaag ook de donaties weggeven, maar sister heeft malaria en kon dus niet aanwezig zijn. We hebben daarom besloten dit uit te stellen totdat ze beter is, omdat zij best een belangrijke functie heeft binnen het Babyhome. De rest van de dag hebben we dus met de baby’tjes geknuffeld!

Woensdag, 13-06-2018

Ook vandaag was sister nog ziek en konden we de donaties niet geven. We hebben weer een normale dag stage gelopen bij de baby’s. Er kwamen nog wat Amerikaanse studenten langs die ook hebben geholpen bij de baby’s, dat was erg gezellig!

Ik ben nog maar 2 weekjes in het mooie Kenia. Aan de ene kant heb ik zin om iedereen weer te zien, maar ik weet nu al dat ik het hier ontzettend ga missen. Beetje dubbel dus!

Tot mijn volgende blog maar weer!