Lang geleden.. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lynnia Kempen - WaarBenJij.nu Lang geleden.. - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lynnia Kempen - WaarBenJij.nu

Lang geleden..

Door: Lynnia van Kempen

Blijf op de hoogte en volg Lynnia

03 Mei 2018 | Kenia, Kisumu

Hallo allemaal! Het is lang geleden dat ik wat op mijn blog heb geüpload.. Sorry daarvoor!

Zondag, 22-04-2018

Vandaag hebben we lekker kunnen uitslapen ( wat maar goed was ook na gisteren). Daarna hebben we even bij het zwembad gelegen. Dit was helaas maar van korte duur, omdat de wolken tevoorschijn kwamen…
Ik heb me toen weer omgekleed en een film gekeken. Iedereen heeft heerlijk gerelaxt.

Maandag, 23-04-2018

Vandaag zijn we, voordat we naar stage gingen, naar verschillende apotheken geweest om zalf te halen tegen schurft. Dit willen we doneren. We konden niet de juiste hoeveelheid vinden, dus dat was even lastig. We hebben toen een bepaalde hoeveelheid besteld, die we in de middag al op konden halen. We zijn daarna gewoon naar stage geweest. Lekker met de kindjes gespeeld en overlegd met de andere werknemers waar en wanneer we de zalf gingen halen. In de middag kwam er een vriendengroep die in Kisumu woont. Zij gaan eens in de zoveel tijd naar weeshuizen toe om daar te spelen met de kinderen en wat snoep en eten weg te geven. We hebben met hen meegedaan en na afloop nog even gekletst.

Na stage zijn we naar de apotheek gegaan om de zalf op te halen en hebben we thuis gerelaxt.

Dinsdag, 24-04-2018

Vandaag zijn we op stage gelijk begonnen met het insmeren van de kinderen met de zalf voor de schurft. Het was bij sommige kinderen echt even schrikken met hoe erg de schurft was…

In de middag hebben we nagels gelakt bij alle kinderen ( zelfs de jongens waren er blij mee! ). We hadden een paar hele goedkope nagellakjes gekocht van het donatiegeld, superleuk! Later in de middag gingen we samen met een werknemer een kindje bezoeken die in het ziekenhuis lag. Wat hij nu precies had weten we niet, maar hij was heel kortademig. Het was heel gek om de ziekenzalen te zien waar de kinderen in lagen. Zo anders dan in Nederland!

Woensdag, 25-04-2018

In de ochtend op stage hebben we eerst de kinderen weer ingesmeerd met de zalf. We zijn toen zo erg geschrokken van 2 kindjes met schurft, dat we hen in de middag hebben meegenomen naar het ziekenhuis voor medicatie. Ook dit heb ik van het donatiegeld gedaan. Ze hebben medicatie gehad tegen de jeuk en verder moeten we maar hopen dat de schurft snel minder wordt door de zalf. In totaal hebben we 4 uren in het ziekenhuis gezeten. We zijn 11 keer van kamers gewisseld en zijn 5 keer doorverwezen. Ons geduld wordt hier zeker weten op de proef gesteld!

Donderdag, 26-04-2018

Vandaag zijn we gestopt met de zalf, omdat we het niet op de juiste manier te werk gingen. We hadden de medewerkers namelijk al een aantal keer proberen duidelijk te maken dat alle kleding, beddengoed en matrassen uitgewassen of in de zon gelegd moesten worden. Telkens gaven ze aan dat ze dat van het weekend wel zouden doen, maar dan werkt het natuurlijk niet. Dezelfde dag als de behandeling moet alles schoon zijn, zodat er geen mijten meer aanwezig zijn.

Francis was er vandaag. Met hem hebben we besproken wat het plan is voor de behandeling van de schurft en wat we met ons donatiegeld hier willen betekenen. Hij heeft dit later aan de medewerkers doorgegeven en besproken. Maandag gaan we met de behandeling beginnen en wordt alles goed gewassen!

In de vroege middag gingen we al naar huis, omdat we morgen ook naar stage gaan, wat eigenlijk een vrije dag is. We gaan dan met Kelly en Mirte, die ook graag nog een kijkje willen nemen bij onze stage.
In de avond ben ik samen met Kelly uit eten geweest bij Roan met een live bandje. Dit was, ondanks dat we erg lastig werden gevallen door andere gasten, erg gezellig!

Vrijdag, 27-04-2018

Vandaag zijn we in de ochtend naar Mama Ngina gegaan met Mirte en Kelly. Ze vonden het erg leuk om onze stage te zien.

In de middag had iedereen even een dipje, omdat het in Nederland Koningsdag was en iedereen lekker aan het feesten was. Maaaar,, bij Dunga Hills werd het ook gevierd. Er waren best wat Nederlanders, dus dat was echt supergezellig. Wij hadden zeker weten de mooiste zonsondergang van alle Nederlanders met Koningsdag ( en de mooiste plek ) :p

Om 00.30 waren we weer thuis en hebben we heerlijk geslapen!

Zaterdag, 28-04-2018

Vandaag moesten we er al weer vroeg uit om de Nandi (Monkey) Rock te gaan beklimmen. Dit was even lastig, aangezien gisterenavond erg gezellig was. We hadden supermooi weer, dus dat was fijn!

We hebben de berg erg rustig beklommen en lekker veel pauzes genomen, omdat er 2 meiden waren die zich niet zo goed voelden. Het was een klim van 4 uren. Soms konden we lopen, maar vaak moesten we echt klimmen tussen de stenen. Toen we eindelijk de top hadden bereikt, was dat alles waard. Het uitzicht was prachtig! We hebben dan ook veel foto’s gemaakt en lekker gechilld.

De terugweg duurde 3 uren. Het ging nog steeds niet goed met de 2 meiden, dus we zijn weer veel gestopt. Het werd ook steeds warmer, dus stoppen om wat te drinken was echt nodig. Ook zijn we op sommige plekken flink verbrand, dus dat is wat minder.

Toen we thuis kwamen heb ik heerlijk gedoucht en verder vooral uitgerust. Al met al was het echt een geweldige ervaring die ik echt niet had willen missen!

Zondag, 29-04-2018

Vandaag werd ik wakker met vreselijke spierpijn, wat te begrijpen is na gisteren. Ik was de hele dag erg moe en voelde me slap. Ik heb dan ook niet veel gedaan en vooral uitgerust.

Maandag, 30-04-2018

Vandaag waren de grotere kinderen weer naar school. Het was dus een stuk rustiger bij Mama Ngina. Daardoor was er ook gelijk een stuk minder te doen met de kleine kinderen, omdat we niet meer goed konden communiceren. Toen de oudere kinderen vakantie hadden, vertaalden zij voor ons.

De mama ( verzorgende ) bij Mama Ngina vertelde dat ze vanochtend alle kinderen al had ingesmeerd met de zalf voor de schurft en dat ze alles heeft gewassen. We konden dit natuurlijk niet controleren, dus we hopen maar dat dit ook echt zo is!

Sarah is nog even langs geweest met een collega uit Nederland om te kijken hoe het ging. Omdat Tamar en Evelien nog steeds last hadden van hun ontstoken kelen, zijn we in de middag naar de dokter gegaan. Daar heeft de dokter gelijk even naar mijn teen gekeken die is ontstoken, dus mocht ik een zalfje halen bij de apotheek. Hopelijk werkt dit snel, want na het bergbeklimmen ( en vooral het dalen ) heb ik er erg last van..

Vannacht hebben we bij de meiden in het grote huis geslapen want dinsdag zijn we vrij, maar ons huisje moest worden schoongemaakt. Dan hadden we er al om 08.00 uit gemoeten en daar hadden we geen zin in natuurlijk :)

Dinsdag, 01-05-2018

Vannacht heb ik erg slecht geslapen bij Kelly in bed. Haar bed is veel harder dan mijn bed en ik was alle geluiden niet gewend. Gelukkig waren we vrij vandaag, want het was ‘labourday’. Wat dit precies inhoudt weten we niet, maar het heeft iets met werk te maken.

In de middag zijn we naar het Impala Park geweest. Dit is een soort kleine dierentuin in onze straat. De zebra’s, giraffen, impala’s en apen lopen los rond. Ook zijn er cheeta’s, leeuwen en andere beesten, gelukkig wel achter een hekje. Sarah had verteld dat je in het hok van de cheeta mag met een verzorger om op de foto te gaan, maar dat was helaas niet meer. Dat had ik echt leuk gevonden!

Het was erg warm in de middag en het park was best klein. We waren dus binnen een klein uurtje zeker weer terug om een lekkere duik te nemen in het zwembad. In de middag heb ik even video gebeld met wat mensen.

Woensdag, 02-05-2018

Vandaag duurde stage heel lang, tenminste zo voelde het. Er was niet veel te doen en we hebben bijna heel de dag bij de ‘baby’s ‘ gezeten.
In de avond zijn we uit eten geweest met Sarah. We hebben toen lokaal gegeten. Ik heb ugali met biefstuk op, heerlijk! Het was ook een soort afscheidsetentje, want Kelly gaat zaterdag al naar huis! Het was erg gezellig en we hebben goeie gesprekken gehad.

Donderdag, 03-04-2018

Vandaag alweer de laatste stagedag voor het weekend. Ook deze dag ging erg langzaam voorbij. De kinderen kregen in de ochtend les bij Mama Ngina zelf, dus dat was wel leuk om te zien. Verder hebben we weer veel bij de baby’s gezeten. Ook kwam vandaag de welder, die de schommel gaat maken, voor een groot deel van het afgesproken bedrag zodat hij materialen kon gaan halen. Dit bedrag is van de donaties van Tamar en mij gegeven. Als het goed is, is hij maandag een eind klaar met de schommel en kunnen we het resultaat zien.

In de avond zijn we met de meiden nog even wat gaan drinken bij Java na het avondeten als afsluiter van de laatste avond in Pabari met Kelly. Later heb ik mijn tas ingepakt, want morgen gaan we naar Kweisos!

Sorry voor de lange blog, ik zal proberen vaker te uploaden!
Tot de volgende blog!